Pieter van der Plasschool
Brede School Pieter van der Plas is een schoolvoorbeeld van een gezond en toekomstgericht onderwijsgebouw. Binnen het gebouw hebben een basisschool, peuterspeelzaal, kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang een plaats. RoosRos was verantwoordelijk voor het ontwerp.
Simon Hanemaaijer was als projectarchitect betrokken: “Het is een geslaagd voorbeeld van nieuwbouw en renovatie, waardoor de mogelijkheden van het schoolgebouw uit 1923 optimaal benut werden. Deze oplossing is niet alleen duurzaam, maar gaf ook financiële ruimte om extra kwaliteit in de nieuwbouw te realiseren. Van de aula tot de gymzaal kenmerkt het ontwerp zich door een hoogwaardig interieur en prettige akoestiek.”
De school uit 1923 werd aangeduid als emotioneel vastgoed, (groot)ouders van kinderen van de school hebben nog les gehad in dit historisch pand. De oude gangenschool loopt over in een centraal nieuw plein, waar iedereen bij elkaar naar binnen kan kijken en er veel contact is. “Het zijn twee delen, maar het voelt als een kleinschalig gebouw. We wilden een lichte en open school, maar waar ook rust heerst en dat is gelukt,” vertelt Els Benen, directeur.
Gezond
Licht, lucht en geluid dragen bij aan een gezonde omgeving. De constructie van de lokalen onder de kap geven een bijzondere vrije hoogte, extra ruimte en vooral extra kuubs lucht, passend bij het frisse scholen concept. De sheddaken boven de aula voorzien het compacte gebouw tot in het hart van daglicht. Er is veel aandacht voor de relatie binnen-buiten, die wordt versterkt door glas tot de vloer en een schuifpui naar het plein. Het buitenterrein van de school is groen aangekleed, de term schooltuin is meer van toepassing dan schoolplein.
Slim en puur
De compacte opzet zorgt voor een zuinige energiehuishouding. De prettige akoestiek in het gebouw, zelfs in de gymzaal, ontstaat door het gebruik van geperforeerd gips en geperforeerde houtpanelen. Materiaal reductie is gerealiseerd door ruwbouw en eindafwerking te integreren. Een voorbeeld daarvan is de integrale dakplaat, er is geen systeemplafond gebruikt, de plaat is direct de plafondafwerking. Ook de constructie van de ventilatiekanalen is puur. Deze zijn niet in het plafond weggewerkt, maar volledig zichtbaar en functioneel in de ruimte. Zo voorzien ze de lokalen gelijkmatig van frisse lucht. De school is ontworpen vanuit het oogpunt; zuinig omgaan met materiaal. Het hergebruik van de bestaande school is daar het eerste voorbeeld van. Mede dankzij hergebruik van het oude deel en de architectuur van de nieuwbouw - die hier op aan sluit - past de school verrassend goed in de omgeving. De zonnepanelen zijn in het dak geïntegreerd, ze leveren duurzame energie en beeldkwaliteit langs de doorgaande weg.
Effect op het onderwijs
Op de verdieping zijn de lokalen eenvoudig te schakelen en afzonderlijk te gebruiken dankzij dubbele openslaande deuren. De hal, leskeuken en gymzaal worden gezamenlijk gebruikt. Een van de lokalen is onder schooltijd bestemd voor de peutergroep en na schooltijd voor de BSO. Els: “Doordat we hier samen zitten combineren we kennis en expertise, waardoor een brede ontwikkeling van kinderen beter mogelijk is. We zitten als kindcentrum nog in de opbouwfase, maar doen nu al veel samen, bijvoorbeeld rond het vormgeven van doorgaande leerlijnen, we delen de visie van het groene schoolplein en werken samen rond activiteiten.” Kortom; gebruikers en omwonenden zijn blij met het vernieuwde en tegelijkertijd vertrouwde Pieter van der Plas gebouw.
Oplevering | 2016 |
Projectteam | Simon Hanemaaijer, Jan-Willem de Jong, Jaap Orgers |
Opdrachtgever | Stichting PCPO Westland |
Constructeur | IMd Raadgevende Ingenieurs, M3E Advies- en ingenieursbureau |
Bouwkunding aannemer | Bouwbedrijf De Vries en Verburg |